fbpx
deMens.nu
Laden Evenementen
22jun

Beeldenstorm stelt cd voor: Ravel – Couperin, Philippe Thuriot, accordeon

Datum
22/06/2018
Tijd
11:00 - 12:00
Locatie
Toevoegen aan agenda 06/22/2018 11:00:00 06/22/2018 12:00:00 UTC+1 Beeldenstorm stelt cd voor: Ravel – Couperin, Philippe Thuriot, accordeon

Voorstelling cd Ravel – Couperin, Philippe Thuriot, accordeon De Belgische accordeonist Philippe Thuriot is reeds 25…

Voorstelling cd Ravel – Couperin, Philippe Thuriot, accordeon

De Belgische accordeonist Philippe Thuriot is reeds 25 jaar actief op de internationale podia. Hij is als musicus niet te omschrijven in één volzin. Zijn muzikale interesses gaan van jazz over improvisatie tot klassiek.

Voor dit nieuwe solo-album arrangeerde Philippe Thuriot werken van Maurice Ravel en François Couperin. De opname kwam tot stand dankzij Beeldenstorm vzw en werd uitgegeven door Warner Classics.

Philippe Thuriot illustreert de voorstelling van de cd met een miniconcert. Op het programma staan werken van Maurice Ravel (Alborada del gracioso, La valse) en François Couperin (Les baricades mistérieuses, La Couperin, Le tic-toc choc).
Inkom: gratis.
Reservatie: graag een seintje via secretariaat@beeldenstorm.be of 02 523 43 50
Voor meer info: www.beeldenstorm.be

“Het spelen van werken van Maurice Ravel op accordeon leek me tot nu toe niet haalbaar, omwille van de ‘korte naklank’ van mijn instrument. Het is pas recentelijk dat ik de sleutel vond om bepaalde werken te ontrafelen en aan te passen. Het feit dat Ravel zijn pianowerken vaak naar het orkest omzette was voor mij een doorslaggevend argument. Le tombeau de Couperin is geïnspireerd door de baroksuite. Vermits de barok voor de accordeonist geen onontgonnen terrein is, pakte ik deze suite als eerste aan, waarna de werken van François Couperin als bijna vanzelfsprekend volgden. Zo werd de brug naar het Menuet antique en de Pavane gesmeed. Maar de keuze om La valse te spelen kwam pas veel later, omdat het heksentoeren vergde om dit werk naar mijn schoot-orkest te vertalen. Het was bij aanvang lang niet zeker dat ik alle codes kon kraken, maar langzaamaan leek het alsof mijn instrument de driekwartsmaat herkende vanuit die andere Franse connectie: de valse musette.” – Philippe Thuriot