Redelijk Eigenzinnig: openingslezing
Joke Hermsen: Het tij keren
Redelijk Eigenzinnig/Reason and Engage is een interdisciplinair keuzevak voor studenten en een lezingen- / activiteitencyclus voor het brede publiek. De vijfde editie (2019-2020) focust op klimaatactie, burgerprotest en klimaattransitie. De Nederlandse filosofe Joke Hermsen bijt de spits af met een openingslezing over Hannah Arendt en Rosa Luxemburg als houvast voor een rechtvaardige klimaattransitie.
PROGRAMMA
Amor Mundi: de liefde voor de wereld is een levensfilosofie die zowel door Hannah Arendt als Rosa Luxemburg werd uitgedragen. De wereld kan niet zonder onze aandacht en zorg; we zullen gezamenlijk een gesprek over de wereld moeten voeren. Rosa Luxemburg (1871-1919) en Hannah Arendt (1906-1975) waren beiden politieke denkers die vanuit hun kritische reflectie op het kapitalisme en de moderne consumptiemaatschappij voor meer politieke participatie van de bevolking pleitten.
Tegen de achtergrond van de opstand van de gilets jaunes in Frankrijk en de scholierenprotesten tegen klimaatverandering in onder meer België vraagt Joke Hermsen zich in deze lezing af in hoeverre de inzichten van Luxemburg en Arendt ons kunnen helpen bij de transitie naar een meer duurzame, menselijke en solidaire samenleving.
BIO
Joke Hermsen is schrijfster en filosofe. Tijd is een belangrijk thema in haar werk. We leven op gespannen voet met de tijd, en die doet onrust, angst en onzekerheid toenemen. De tijd heeft volgens de oude Grieken twee gezichten: Chronos en Kairos, oftewel de kwantitatieve kloktijd en de kwalitatieve aandachtsvolle tijd. Joke Hermsen schreef er meerdere boeken over, waaronder Stil de tijd (2009), Windstilte van de ziel (2010) en Kairos. Een nieuwe bevlogenheid (2014). Kairos was voor de Grieken de tijd voor inzicht en verandering bij uitstek. Over deze Griekse god van het ‘geschikte ogenblik’ vertelt Joke: “Hoe technologischer de samenleving wordt, hoe meer we de behoefte krijgen aan rust en aandacht. We hebben regelmatig een time-out van Chronos nodig om weer inspiratie binnen de Kairotische tijd op te doen. Alleen dan zal de mens het onderscheid met computer, robot en machine kunnen maken, namelijk het vermogen tot creativiteit en empathie én het vermogen opnieuw te beginnen.”