deMens.nu

Open brief aan de Vlaamse regering

Deze week is het VuurWerk! Het brede middenveld sluit zich nu ook bij de cultuursector aan om te demonstreren tegen de geplande besparingen van regering-Jambon. De hele week wordt actie gevoerd met op 5 december een reuzemanifestatie op het Martelarenplein als hoogtepunt.

Investeer voluit in mensen en in samen-leven

Pats! Binnen zes weken al. Dan moeten 130 sociaal-culturele organisaties 6% van hun geplande werking schrappen. Dat geldt ook voor jeugdverblijfcentra, voor de bovenlokale werkingen met kwetsbare kinderen en jongeren, bovenlokale jeugdhuizen en de bovenbouwers van de jeugdsector zoals de Kinderrechtencoalitie, Bataljong, de Vlaamse Jeugdraad en de Ambrassade. 93 jeugdorganisaties moeten 3% schrappen. SAM, het steunpunt voor opbouwwerk, straathoekwerk, schuldbemiddeling en algemeen welzijnswerk, verliest maar liefst 27%. De verenigingen van etnisch-culturele minderheden worden geviseerd in hun huidige werking. Duolegaten voor goede doelen worden afgeschaft.
Het beleid tornt aan het verenigingsleven in plaats van het uit te bouwen. Zo verliest het hart van de samen-leving, het sociale weefsel, zijn zuurstof.

Dat gaat gepaard met een algemene besparing van 6% op de kunstensector die het ook nog eens met 60% minder projectmiddelen moet doen. De VRT verliest 44 miljoen middelen en daarmee 250 mensen. Ook fondsen voor onafhankelijke journalistiek verdwijnen. Het openbaar vervoer zoals de Lijn kreunt onder het gebrek aan investeringen. De zorg kampt met lange, aangroeiende wachtlijsten. De klimaatambitie is navrant klein. Die beleidskeuzes maken van Vlaanderen een kille, harde samenleving

Lees hier verder. Brief werd ook ondertekend door Unie Vrijzinnige Verenigingen/de Mens.nu